Проблема незалежності правоохоронних органів
На сьогодні , проблема незалежності органів виконавчої влади від інших гілок влади в Україні є дуже актуальною. Адже правосуддя повинно бути неупередженим, об’єктивним та справедливим. В Україні ми маємо ситуацію, за якою факти тиску, підкупи набули відкритого та систематичного характеру. Аби цих випадків було значно менше в нашій країні, в сфері правоохоронних органів, відбулися зміни. Такі як, заснування
Державного бюро розслідування, був розроблений новій закон ‘Про Прокуратуру’ , створено Антикорупційне бюро України. Незважаючи на ці зміни, питання про об’єктивність слідства є не закритим.
Якщо проаналізувати ст. 40 Кримінального процесуального кодексу України, то можна зробити висновок, що на дію слідчого постійно діє вплив «зверху», адже свої дії ( складання повідомлення про підозру, звернення до слідчого суддя та ін..) , повинна узгоджуватися з прокурором. Це питання між науковцями є дуже дискусійним.
Дану тему в своїх роботах досліджують такі науковці як Ю. В. Баулін, М. В. Руденко, В. П. Півненко, Р.Д. Рахунов та ін.
В нашій країні зараз процвітає корупція і нерідко на дії слідчих підрозділів надається тиск, як на орган , який підпорядковується владі. Реалізація ідей правової держави у сфері правосуддя вимагає дотримання неупередженості, самостійності слідчого. Як було вище зазначено, нещодавно Законом України «Про Національне антикорупційне бюро України» було створення нового слідчого органу – Національного антикорупційного бюро України, на який покладається попередження, виявлення, припинення, розслідування та розкриття корупційних правопорушень, які вчинені вищими посадовими особами. Слідчі цього підрозділу розслідують злочини, які вчиненні посадовими особами.
Але, згідно ст.6 «Про Національне антикорупційне бюро України» депутати Верховної Ради України мають змогу висловити недовіру директору цього бюро, наслідком якого є відставка останнього. Очевидно, що цей законопроект не є вдосконалений, адже слідчий, особливо Національного антикорупційного бюро України має бути більш самостійний від впливу влади.
У своїй статті, Тертишник В.М. « Проблеми незалежності слідчого» , висловив думку : “… Більш доречно було б передбачити можливість відставки директора Національного антикорупційного бюро України не в порядку висловленої йому недовіри в стінах Верховної Ради України (підстави якої досі чітко не прописані), а в порядку процедури імпічменту, як це передбачено в США щодо генерального аторнею. Саму процедуру імпічменту доцільно передбачити в давно очікуваному Законі України «Про імпічмент» та визначити її як єдину процедуру відставки таких вищих посадових осіб, як Президент України, Генеральний прокурор України та директор Національного антикорупційного бюро …”
Отже, як ми бачимо, що в нашій країні існує проблема надання незалежності слідчому. На законодавчому рівні така можливість незалежності слідчого закріплена, а якщо звернутись до практичної сторони, то така діяльність практично не реалізована. На мою думку , слід переглянути повноваження правоохоронних органів, щоб вони були більш самостійними і не потрапляли під вплив влади.